Psychologia dziecka i rodziny

 

Diagnoza problemów wychowawczych w tym błędów wychowawczych                                350 zł

(ocena zachowań dziecka, analiza relacji rodzinnych, identyfikacja błędów wychowawczych)

Konsultacja psychologiczna związana z trudnościami wychowawczymi                    350

(dotycząca m.in. błędów wychowawczych, trudności w relacjach rodzinnych)

Szkolenie indywidualne dotyczące błędów wychowawczych                                          600 zł/2h

(szkolenie dla jednej osoby)

Szkolenie grupowe dotyczące błędów wychowawczych  (do 10 osób)               1500 zł/2h (cena za całą grupę)

Psychologia

 

Konsultacja psychologiczna                     350 zł/1h

Diagnoza psychologiczna                               350  zł

Diagnoza schematów osobowości

Diagnoza testem MMPI2, WISKAD

Inne diagnozy psychologiczne

Psychoterapia

 

Sesja psychoterapeutyczna                     250 zł/1h

(zawiera pakiet diagnoz)

Sesja psychoterapeutyczna                     220 zł/1h

(diagnozy dodatkowo płatne)

Diagnozy dla pacjentów w terapii: 

Diagnoza schematów osobowości               350 zł

Diagnoza testem MMPI2 lub WISKAD          350 zł

Diagnoza wczesnych doświadczeń

dzieciństwa                                                         350 zł

Pakiet diagnostyczny w ramach

psychoterapii                                                   1000 zł

(zawiera wszystkie powyższe diagnozy jednorazowo)

Cennik

Zapoznaj się z naszą ofertą

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

Gabinet Psychoterapii i Psychologii

Elysium

03 września 2023

Jak powstaje schemat osobowości?

 

Schemat osobowości powstaje w wyniku interakcji między różnymi czynnikami, które wpływają na jednostkę od wczesnego dzieciństwa. Proces ten obejmuje kilka kluczowych etapów:

 

1. Doświadczenia wczesnodziecięce: Schematy zaczynają się formować bardzo wcześnie, często w dzieciństwie, kiedy dziecko jest najbardziej podatne na wpływy otoczenia. Kluczową rolę odgrywają tutaj relacje z opiekunami oraz sposób, w jaki zaspokajane są podstawowe potrzeby emocjonalne dziecka, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, miłości, akceptacji, autonomii i granic.

 

- Zaspokojone potrzeby: Jeśli potrzeby dziecka są zaspokajane w sposób konsekwentny i adekwatny, schematy, które się rozwijają, są zazwyczaj adaptacyjne. Dziecko uczy się, że świat jest bezpiecznym miejscem, a jego potrzeby są ważne i mogą być spełnione. 

 - Niezaspokojone potrzeby: Jeśli potrzeby dziecka nie są spełniane, mogą powstawać schematy nieadaptacyjne. Na przykład, dziecko, które doświadczyło emocjonalnego zaniedbania, może rozwinąć schemat „emocjonalnego niedostatku”, co w dorosłym życiu może skutkować trudnościami w nawiązywaniu bliskich relacji.

 

2. Relacje z rówieśnikami i otoczeniem: W miarę jak dziecko dorasta, jego interakcje z rówieśnikami oraz wpływy szerszego otoczenia, takiego jak szkoła czy społeczność, zaczynają odgrywać coraz większą rolę. Wzorce zachowań, które dziecko obserwuje lub wchodzi w interakcje, mogą wzmacniać lub modyfikować wcześniej powstałe schematy.

- Akceptacja rówieśników: Pozytywne relacje z rówieśnikami mogą wspierać adaptacyjne schematy. Z kolei doświadczenia odrzucenia, poniżania lub prześladowania mogą prowadzić do powstania schematów związanych z niską samooceną, wstydem lub poczuciem bycia nieadekwatnym.

 

3. Wrodzone predyspozycje: Niektóre schematy mogą być częściowo uwarunkowane biologicznie. Dzieci rodzą się z różnymi temperamentami, które wpływają na ich reakcje na otoczenie. Na przykład, dziecko o wyższym poziomie lękliwości może być bardziej podatne na rozwój schematów związanych z niepewnością lub unikanie, szczególnie jeśli doświadczenia życiowe potwierdzają te obawy.

 

4. Wzmocnienie i powtarzanie: Schematy są wzmacniane poprzez powtarzające się doświadczenia, które potwierdzają ich zasadność. Na przykład, jeśli dziecko wielokrotnie doświadcza odrzucenia lub krytyki, schemat związany z poczuciem niskiej wartości będzie się utrwalać i wpływać na sposób, w jaki jednostka postrzega siebie oraz relacje z innymi.

 

5. Utrwalenie schematu w dorosłym życiu: Z czasem schematy stają się częścią osobowości i zaczynają wpływać na codzienne życie jednostki. W dorosłości schematy te mogą prowadzić do powtarzających się wzorców zachowania i reakcji, które mogą być zarówno adaptacyjne, jak i nieadaptacyjne, w zależności od tego, jakie doświadczenia je ukształtowały i jak jednostka nauczyła się radzić sobie z nimi.