Diagnoza problemów wychowawczych w tym błędów wychowawczych 350 zł
(ocena zachowań dziecka, analiza relacji rodzinnych, identyfikacja błędów wychowawczych)
Konsultacja psychologiczna związana z trudnościami wychowawczymi 350zł
(dotycząca m.in. błędów wychowawczych, trudności w relacjach rodzinnych)
Szkolenie indywidualne dotyczące błędów wychowawczych 600 zł/2h
(szkolenie dla jednej osoby)
Szkolenie grupowe dotyczące błędów wychowawczych (do 10 osób) 1500 zł/2h (cena za całą grupę)
Konsultacja psychologiczna 350 zł/1h
Diagnoza psychologiczna 350 zł
Diagnoza schematów osobowości
Diagnoza testem MMPI2, WISKAD
Inne diagnozy psychologiczne
Sesja psychoterapeutyczna 250 zł/1h
(zawiera pakiet diagnoz)
Sesja psychoterapeutyczna 220 zł/1h
(diagnozy dodatkowo płatne)
Diagnozy dla pacjentów w terapii:
Diagnoza schematów osobowości 350 zł
Diagnoza testem MMPI2 lub WISKAD 350 zł
Diagnoza wczesnych doświadczeń
dzieciństwa 350 zł
Pakiet diagnostyczny w ramach
psychoterapii 1000 zł
(zawiera wszystkie powyższe diagnozy jednorazowo)
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Gabinet Psychoterapii i Psychologii
Elysium
Schemat osobowości powstaje w wyniku interakcji między różnymi czynnikami, które wpływają na jednostkę od wczesnego dzieciństwa. Proces ten obejmuje kilka kluczowych etapów:
1. Doświadczenia wczesnodziecięce: Schematy zaczynają się formować bardzo wcześnie, często w dzieciństwie, kiedy dziecko jest najbardziej podatne na wpływy otoczenia. Kluczową rolę odgrywają tutaj relacje z opiekunami oraz sposób, w jaki zaspokajane są podstawowe potrzeby emocjonalne dziecka, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, miłości, akceptacji, autonomii i granic.
- Zaspokojone potrzeby: Jeśli potrzeby dziecka są zaspokajane w sposób konsekwentny i adekwatny, schematy, które się rozwijają, są zazwyczaj adaptacyjne. Dziecko uczy się, że świat jest bezpiecznym miejscem, a jego potrzeby są ważne i mogą być spełnione.
- Niezaspokojone potrzeby: Jeśli potrzeby dziecka nie są spełniane, mogą powstawać schematy nieadaptacyjne. Na przykład, dziecko, które doświadczyło emocjonalnego zaniedbania, może rozwinąć schemat „emocjonalnego niedostatku”, co w dorosłym życiu może skutkować trudnościami w nawiązywaniu bliskich relacji.
2. Relacje z rówieśnikami i otoczeniem: W miarę jak dziecko dorasta, jego interakcje z rówieśnikami oraz wpływy szerszego otoczenia, takiego jak szkoła czy społeczność, zaczynają odgrywać coraz większą rolę. Wzorce zachowań, które dziecko obserwuje lub wchodzi w interakcje, mogą wzmacniać lub modyfikować wcześniej powstałe schematy.
- Akceptacja rówieśników: Pozytywne relacje z rówieśnikami mogą wspierać adaptacyjne schematy. Z kolei doświadczenia odrzucenia, poniżania lub prześladowania mogą prowadzić do powstania schematów związanych z niską samooceną, wstydem lub poczuciem bycia nieadekwatnym.
3. Wrodzone predyspozycje: Niektóre schematy mogą być częściowo uwarunkowane biologicznie. Dzieci rodzą się z różnymi temperamentami, które wpływają na ich reakcje na otoczenie. Na przykład, dziecko o wyższym poziomie lękliwości może być bardziej podatne na rozwój schematów związanych z niepewnością lub unikanie, szczególnie jeśli doświadczenia życiowe potwierdzają te obawy.
4. Wzmocnienie i powtarzanie: Schematy są wzmacniane poprzez powtarzające się doświadczenia, które potwierdzają ich zasadność. Na przykład, jeśli dziecko wielokrotnie doświadcza odrzucenia lub krytyki, schemat związany z poczuciem niskiej wartości będzie się utrwalać i wpływać na sposób, w jaki jednostka postrzega siebie oraz relacje z innymi.
5. Utrwalenie schematu w dorosłym życiu: Z czasem schematy stają się częścią osobowości i zaczynają wpływać na codzienne życie jednostki. W dorosłości schematy te mogą prowadzić do powtarzających się wzorców zachowania i reakcji, które mogą być zarówno adaptacyjne, jak i nieadaptacyjne, w zależności od tego, jakie doświadczenia je ukształtowały i jak jednostka nauczyła się radzić sobie z nimi.