Psychologia dziecka i rodziny

 

Diagnoza problemów wychowawczych w tym błędów wychowawczych                                350 zł

(ocena zachowań dziecka, analiza relacji rodzinnych, identyfikacja błędów wychowawczych)

Konsultacja psychologiczna związana z trudnościami wychowawczymi                    350

(dotycząca m.in. błędów wychowawczych, trudności w relacjach rodzinnych)

Szkolenie indywidualne dotyczące błędów wychowawczych                                          600 zł/2h

(szkolenie dla jednej osoby)

Szkolenie grupowe dotyczące błędów wychowawczych  (do 10 osób)               1500 zł/2h (cena za całą grupę)

Psychologia

 

Konsultacja psychologiczna                     350 zł/1h

Diagnoza psychologiczna                               350  zł

Diagnoza schematów osobowości

Diagnoza testem MMPI2, WISKAD

Inne diagnozy psychologiczne

Psychoterapia

 

Sesja psychoterapeutyczna                     250 zł/1h

(zawiera pakiet diagnoz)

Sesja psychoterapeutyczna                     220 zł/1h

(diagnozy dodatkowo płatne)

Diagnozy dla pacjentów w terapii: 

Diagnoza schematów osobowości               350 zł

Diagnoza testem MMPI2 lub WISKAD          350 zł

Diagnoza wczesnych doświadczeń

dzieciństwa                                                         350 zł

Pakiet diagnostyczny w ramach

psychoterapii                                                   1000 zł

(zawiera wszystkie powyższe diagnozy jednorazowo)

Cennik

Zapoznaj się z naszą ofertą

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

Gabinet Psychoterapii i Psychologii

Elysium

03 września 2023

Na czym polega terapia schematu?

 

Terapia schematu, zwana także terapią schematów poznawczo-behawioralnych, jest zintegrowanym podejściem terapeutycznym, które koncentruje się na identyfikacji i modyfikacji głęboko zakorzenionych wzorców myślenia, emocji i zachowania, zwanych schematami. Schematy te mogą powstawać w dzieciństwie lub wczesnej młodości i często mają negatywny wpływ na życie jednostki w dorosłości.

 

Kluczowe elementy terapii schematu:

1. Identyfikacja schematów:   Terapeuta i pacjent wspólnie pracują nad identyfikacją schematów, które rządzą myśleniem, emocjami i zachowaniem pacjenta. Schematy te mogą obejmować negatywne przekonania na temat siebie, innych ludzi lub świata. Przykładowo, pacjent może wierzyć, że „jestem niewystarczający” lub „inni ludzie zawsze mnie opuszczają”. Identyfikacja tych schematów jest pierwszym krokiem w terapii.

 

2. Rozumienie genezy schematów:   Terapia skupia się również na zrozumieniu, skąd pochodzą te schematy, czyli jakie wczesne doświadczenia życiowe przyczyniły się do ich powstania. Często są to doświadczenia z dzieciństwa, takie jak zaniedbanie emocjonalne, traumy, nadmierna krytyka, czy brak wsparcia. Zrozumienie tego kontekstu pomaga pacjentowi zobaczyć, że schematy są reakcjami na przeszłe wydarzenia, a niekoniecznie odzwierciedlają obecną rzeczywistość.

 

3. Kwestionowanie i zmiana schematów:   Po zidentyfikowaniu i zrozumieniu schematów, terapeuta pomaga pacjentowi w kwestionowaniu ich zasadności. Na przykład, pacjent może zacząć dostrzegać, że myśli typu „jestem bezwartościowy” nie mają oparcia w rzeczywistości i są wynikiem przeszłych doświadczeń. Celem jest zastąpienie tych negatywnych schematów bardziej adaptacyjnymi przekonaniami i wzorcami myślenia.

 

4. Praca nad trybami schematów:  Terapia schematów często odnosi się do tzw. „trybów”, czyli aktualnych stanów emocjonalnych i sposobów reagowania, które aktywują się w odpowiedzi na określone sytuacje. Przykładowe tryby to tryb dziecka zranionego, tryb unikający, czy tryb samokrytyczny. Terapia stara się pomóc pacjentowi zidentyfikować te tryby i nauczyć się reagować w sposób bardziej zrównoważony i adaptacyjny.

 

5. Techniki emocjonalne i behawioralne:   W terapii schematów stosuje się również techniki emocjonalne, takie jak wyobrażenia prowadzone, praca z wewnętrznym dzieckiem, oraz techniki behawioralne, które mają na celu naukę nowych umiejętności radzenia sobie i zmiany wzorców zachowania. Na przykład, pacjent może ćwiczyć asertywność w sytuacjach, gdzie wcześniej ulegał innym.

 

6. Relacja terapeutyczna:   W terapii schematów relacja między terapeutą a pacjentem odgrywa kluczową rolę. Terapeuta często pełni rolę „zdrowego dorosłego”, który wspiera pacjenta w pracy nad schematami, jednocześnie dając mu przykład zdrowych relacji i umiejętności radzenia sobie. Terapeuta może również korzystać z elementów dialogu, by na bieżąco modyfikować nieadaptacyjne schematy w trakcie sesji.

 

7. Integracja i generalizacja:   W miarę postępu terapii, pacjent uczy się, jak nowe, bardziej adaptacyjne schematy mogą być stosowane w różnych sytuacjach życiowych. Proces ten obejmuje integrację nowych wzorców myślenia i zachowania, tak aby mogły one funkcjonować w codziennym życiu pacjenta, poza sesjami terapeutycznymi.

 

Cele terapii schematu:

Celem terapii schematów jest pomoc pacjentowi w zrozumieniu i przełamywaniu nieadaptacyjnych schematów, które prowadzą do trudności emocjonalnych i behawioralnych. Dzięki terapii pacjent może nauczyć się reagować na wyzwania życiowe w sposób bardziej zdrowy i zrównoważony, co prowadzi do poprawy jakości życia, większej satysfakcji z relacji interpersonalnych oraz lepszego radzenia sobie ze stresem i emocjami.